penjejak tegar

Sunday, January 10, 2010

masa = time


sebenarnya takda idea pun nak menulis...kemudian saja-saja aku belek gambar-gambar dalam simpanan...tertarik dengan keunikan bentuk jam-jam ini..comelkan??

teringat pulak aku suatu masa dulu, si kecil pernah bertanya.."along, kenapa MASA ITU EMAS, sebab EMAS TU BUKAN MASA PUN?? baginya EMAS = MASA??? tak masuk akal... fenin oh nak jawab..siap boleh dia tambah, ayatnya berbunyi.."kalau MASA TU EMAS, KAYALAH KITA BOLEH JUAL MASA"..wa, budak sekarang macam-macamlah soalannya..zaman aku dulu, kalau cikgu kata B, maka aku pun ikut je B..tanpa bantahan...bagi aku masa itu bukan saja EMAS, tapi melebihi dari itu..ianya amat berharga, terlalu berharga kerna tidak pernah sedetik pun masa yang berlalu itu dapat diundurkan waktunya kan??

Kumpulan nasyid RAIHAN pun pernah mendendangkan lagu mengenai masa..tak salah aku tajuknya DEMI MASA..

DEMI MASA, SESUNGGUHNYA MANUSIA KERUGIAN
MELAInKAN YANG BERIMAN DAN YANG BERAMAL SOLEH
INGAT LIMA PERKARA SEBELUM LIMA PERKARA

Sihat sebelum sakit
Muda sebelum tua,
kaya sebelum miskin
Lapang sebelum sempit
Hidup sebelum mati


aku pun kadang-kadang terbabas jugak dalam menguruskan hal-hal berkaitan dengan masa..susah nak disiplinkan diri..moga setiap masa, adalah masa yang bermanfaat buat aku dan anda semua..

#tetiba malas nak membebel..hu~~

No comments: