penjejak tegar

Monday, December 8, 2008

PERKAHWINAN yg menginsafkan..

sekadar gambar hiasan ok :)
aku sure korang tgh pening2 atur perkahwinan siapa yg patut korang pegi kan?? herm..aku pun pening gak sebab bnyk jemputan kahwin kawan2.. nak2 tu kalo tarikh yg sama..adeh mmg pening weh..kang kecik ati kengkawan aku kalo aku pegi jemputan kenduri yg lain. yer la pepaham jer la budaya kat malaysia ni..time kahwin sure buat time coti2 skolah..tp mmg waktu2 cegitu jerla yg senang nak untuk tetamu meraikan pengantin hoho..aku tak tau nak wat title ape kat entri kali ni..tp aku rase ni jer tajuk yg paling sesuai untuk entri kali ni..sebab 1st time aku gi kenduri kahwin yg btol2 wat aku rasa insaf..aku bukan nak memalukan sesapa ok..just nak berkongsi pengalaman yg aku dapat..
cegini citernyer..sabtu aritu aku n family pegi ler jemputan kenduri jiran lama kitorang..ni jiran paling kamcing la ngan family aku kat penang dulu..jiran aku ni ade 4 anak..2 laki n 2 pompuan.yg kawin ni anak no 2.. aku panggil abg A..mmg aku adik bradik n anak2 jiran aku ni kwn sepermainan time kecik2 dulu.. n walaupun kitorang dah tak berjiran n dok pun dah jauh2 tp kitorang still contact2 n ziarah menziarahi..
aku giler excited la kan..yer la kawan aku time kecik2 dolu dah pun nak kawin..abg A ni mmg encem la..sejuk jer kalo memandang muka dier..ader gak ar aku terjatuh suka kat dier dolu2..ala, tp tu suke2 jer..hehe..skrg dah tak feeling2 dah..mmg time aku pegi kenduri kahwin dier..fuh macho abis time abg A pakai baju melayu warne gold2 gitu..cair gak ar..hahhaa..so no wonder la dier boley dapat wife yg cun gitu..yerla, mmg padan la..
tp bukan tu yg aku nak citer..cumanya time tgh syok2 tgk dorang dok bersanding kat atas pelamin nun hujung sana...(time tu aku n famly kat bhgian depan pintu masuk dewan..dok beborak ngan mak pengantin)..ape tadi aku citer ar...ha, tetiba time tgh tgk dorang sanding tu, mak aku bukak mulut...
mama : herm, nmpk garang muke pengantin pompuan ni..
time ni mak pengantin lelaki aka jiran aku tros jer ckp kt mak aku
makcik M : mmg garang..ko tak tau yg die tendang si A. pukul si A.. nasib anak aku tu jenis
sabar..tp time A ckp kat aku, nangis si A kat aku..
buat pengetahuan korang, yg wife abg A ni seorang yg berpangkat tinggi la dlm badan beruniform..tp yer la..ko pikir la skit, ko baru jer kawin kan..kot yer ko marah or gaduh ngan laki ko ade ke patut ko terajang laki ko?? cakap skit?? time ko kerja boleh la ko nak terajang penjenayah tu ko punya pasal la kan...aku pulak yg HANGIN..kuikui..weh, yerla kawan aku OK?? aku kesian tau..
yg jiran aku, makcik M tnpa kitorang bertanya lebih dia tros dok crita keburukan menantu dia..yerla, dier ckp kitorang ni dah mcm sedara dia dah..tu dia tak malu nak crita..katanyer si menantu tu bila time2 nak dekat kahwin baru tunjuk perangai sebenar..aku rasa, dari penceritaan makcik M tu aku dapat simpulkan yg pompuan ni kuat cemburu n panas baran jugak la..pernah satu peristiwa b4 kahwin si abg A ni ckp kat wife dia yg dia nak jemput la kwn2 pompuan dia dtg kenduri...boley tak kot yer ko jeles ker..PMS ker time tu ko ckp bebaik kalo ko tak bg kawan2 pompuan abg A tu datang..ini tak, dia boley campak nasik kat muka abg A..(time tu dorang tgh makan kat restoran la)..fuh, nasib abg A penyabar..
patut la time abg A nak sembang2 ngan kitorang time kenduri tu dia dok tgk line clear ke x...rupanyer takut bini dia nampak..
yg paling tak tahan...wife abg A ajak abg A pegi pejabat agama hari selasa ni OK?? dia nak mintak cerai..apakah??? gile btol..ni dah macam kes kahwin beego..yg family abg A pun tak kisah kalau btul2 wife abg A nak mintak cerai..yerla kalau dah hari2 dapat layanan cmtu..kesian abg A..kenduri hari tu sebenarnya terpaksa diteruskan jugak sebab kad dah diedarkan..kalau tak, makcik M ckp mmg dia dah taknak teruskan dah..
aku tak tau la korang paham ke x apa yg aku cerita ni..aku terpaksa ubah2 skit sebab taknak mengaibkan sesiapa..cuma boleh amik iktibar dari pengalaman ni..
mmg..seumur hidup aku pegi kenduri kawin...ini kali pertama aku tak nampak sinar bahgia kat wajah raja sehari..walau abg A cuba selindung tp still la boley nampak dia tak happy..
mmg pengalaman ni menginsafkan aku..aku harap aku jadi wife yg baik buat my future husband..amin

No comments: