penjejak tegar

Wednesday, April 29, 2009

macam - macam hal lah dunia ni

situasi di sana..

korang sure tau jugak kan pasal wabak selesema BABI yang tengah menular secara aktif kat Mexico kan..ngeri tu..sebab wabak tu senang dijangkiti oleh manusia..yer..kita adalah manusia..so kene risau pasal wabak ni..sebab walaupun kita telah disahkan oleh kementerian Malaysia yang negara ini masih lagi bebas dari wabak tersebut, tetapi kita kena jugak berjaga-jaga.

coba bayangkan..walaupun tahap pengawasan ke setiap pintu masuk utama negara ini dikawal ketat..mane lah nak tau kan, tetiba adalah orang mexico yang nak larikan diri dari wabak tu lariksss jauh-jauh..dan negara itu ialah Malaysia.. pastu pelancong Mexico tu pulak tak tau dia terbawa virus tu..sebab tanda-tanda belum ado. so terlepas la dia dari ditahan pihak pemeriksaan sini..pastu 2,3 hari kat Malaysia..baru wabak tu attack badan mat Mexico ni..haaaaaa..tak ke naya kita!!

cess...itu aku bayangkan je..harap-harap takde la kes cegitu..amin

hasil dari apa yang aku baca kat akhbar..mengatakan yang wabak ni berpunca daripada virus yang tidak pernah dilihat para penyelidik sebelum ini kerana ia mengandungi kombinasi virus babi, burung dan manusia.
apa maknanya???
bagi pendapat aku, virus sekarang pun maju seiring kemajuan manusia. kalau dulu mungkin boleh dikatakan virus tu hanya datang dari satu penyebab..tapi ni sekali 3 penyebab..

dan kita tak tahu virus akan datang adalah kombinasi yang keberapa jenis penyebab pulak kan??

so..atas tujuan berjaga-jaga..

kalau rasa demam, batuk, sakit -sakit atau sengal-sengal badan/sendi tu cepat-cepat la ok kita serbu klinik..

-moga anda semua dalam keadaan sihat sejahtera..amin-

2 comments:

LoVEaQshA said...

Tuela kn skrg nie kita dh rs cam xslmt plak kn sb virus skrg nie sume dtgnyer dn haiwan2..
Yg pntg kna jg kesihatan elok2..
Tk cre dear..
Camner ngan KPLI???Berjaya??
Hope ething ok!!!

initrahartini said...

yup..kita mmg tak selamat..KPLI?? xdok rezeki la..tp sy merayu2 ni..nak jugakkkk jgk cekgu..doakan 4 2nd chance.